Home » लघु वनोपज खरीदी में छत्तीसगढ़ देश में अव्वल : देश का 73 फीसद लघु वनोपज क्रय किया छत्तीसगढ़ ने

लघु वनोपज खरीदी में छत्तीसगढ़ देश में अव्वल : देश का 73 फीसद लघु वनोपज क्रय किया छत्तीसगढ़ ने

by admin

रायपुर : राज्य की वनांचल परियोजना से आकर्षित हो रहे उद्यमी

वनोपज आधारित उद्योगों की स्थापना के लिए 15 उद्यमियों ने राज्य सरकार को दिया 75 करोड़ रूपए के पूंजी निवेश का प्रस्ताव

छत्तीसगढ़ राज्य में लघु वनोपज की बहुलता और राज्य सरकार द्वारा समर्थन मूल्य पर इसकी खरीदी की बेहतर व्यवस्था के जरिए वनवासियों के दिन बहुरने लगे हैं। मुख्यमंत्री भूपेश बघेल के नेतृत्व में छत्तीसगढ़ सरकार द्वारा बीते दो सालों में वनवासियों एवं लघु वनोपज संग्राहकों के जीवन में तब्दीली लाने के क्रांतिकारी फैसलों ने औने-पौने दाम में बिकने वाले लघु वनोपज को अब मूल्यवान बना दिया है। जिसका सीधा लाभ यहां के वनोपज संग्राहकों को मिलने लगा है। यही कारण है कि छत्तीसगढ़ राज्य आज लघु वनोपज के संग्रहण के मामले में देश का अव्वल राज्य बन गया है। देश का 73 प्रतिशत वनोपज क्रय कर छत्तीसगढ़ राज्य में एक नया कीर्तिमान स्थापित किया है। छत्तीसगढ़ देश का एकमात्र राज्य है, जहां 52 प्रकार के लघु वनोपज को समर्थन मूल्य पर क्रय किया जा रहा है। इससे वनवासियों एवं वनोपज संग्राहकों को सीधा लाभ मिल रहा है।

छत्तीसगढ़ सरकार ने लघु वनोपजों की खरीदी की व्यवस्था के साथ-साथ अब इनके वैल्यू एडीशन की दिशा में तेजी से पहल शुरू कर दी है। राज्य में वनांचल परियोजना शुरू की गई है। जिसका उद्देश्य वनांचल क्षेत्रों में लघु वनोपज आधारित उद्योगों की स्थापना कर वनवासियों द्वारा संग्रहित किए गए लघु वनोपज का मूल्य संवर्धन कर प्रत्यक्ष और अप्रत्यक्ष रूप से रोजगार के अवसर उपलब्ध कराना है।

छत्तीसगढ़ सरकार ने लघु वनोपज आधारित उद्योगों के प्रोत्साहन के लिए राज्य की नई उद्योग नीति में कई तरह के छूट एवं आकर्षक पैकेज देने का प्रावधान किया है। जिसके चलते उद्यमी अब वनांचल क्षेत्रों में वनोपज आधारित उद्योग लगाने के लिए आकर्षित होने लगे हैं। अब तक 15 उद्यमियों ने वनांचल क्षेत्रों में विभिन्न प्रकार के वनोपज आधारित उद्योग लगाने के लिए राज्य सरकार को 75 करोड़ रूपए के पूंजी निवेश के प्रस्ताव सहित आवेदन दिया है।

मुख्यमंत्री भूपेश बघेल की विशेष पहल पर वनोपज संग्राहकों को उनकी मेहनत का वाजिब मूल्य दिलाने के लिए लघु वनोपजों के क्रय मूल्य में बढ़ोतरी के साथ-साथ तेंदूपत्ता संग्रहण की दर को 2500 रूपए प्रति मानक बोरा से बढ़ाकर सीधे 4000 रूपए प्रति मानक बोरा किया गया। जिसकी वजह से राज्य के लगभग 12 लाख तेंदूपत्ता संग्राहक परिवारों को प्रति वर्ष 225 करोड़ रूपए की अतिरिक्त मजदूरी के साथ ही 232 करोड़ रूपए का अतिरिक्त प्रोत्साहन पारिश्रमिक बोनस भी मिला है।

महुआ के समर्थन मूल्य को 17 रूपए से बढ़ाकर 30 रूपए प्रति किलोग्राम, इमली 25 रूपए के बजाय अब 36 रूपए प्रति किलो, चिरौंजी गुठली 93 रूपए से बढ़ाकर 126 रूपए प्रति किलो की दर से समर्थन मूल्य पर क्रय की जाने लगी है। इसी तरह रंगीनी लाख 130 रूपए प्रति किलो ग्राम से बढ़ाकर रूपये 220 प्रति किलोग्राम, कुसमी लाख 200 प्रति किलोग्राम से बढ़ाकर अब 300 रूपए प्रति किलोग्राम, शहद 195 रूपए से बढ़ाकर रूपये 225 प्रति किलोग्राम में खरीदा जा रहा है। इसका सीधा लाभ 5 लाख ग्रामीण परिवारों को प्राप्त हुआ। अन्य वनोपज का न्यूनतम समर्थन मूल्य बढ़ाने और खरीदी की व्यवस्था करने से ग्रामीणों को लगभग 300 करोड़ रूपए की अतिरिक्त लाभ होने लगा है।

वर्तमान में राज्य में संग्रहित वनोपज ही केवल पांच फीसद हिस्से का ही प्रसंस्करण राज्य में होता है। इस स्थिति को बदलने के उद्देश्य से राज्य सरकार ने वनांचल परियोजना प्रारंभ की गई है, बस्तर जैसे क्षेत्र में वनोपज आधारित उद्योग को प्रोत्साहन देने के उद्देश्य से आकर्षक सब्सिडी का प्रावधान किया गया है। इस योजना से उत्साहित होकर बस्तर क्षेत्र में 15 उद्यमियों ने लघु वनोपज आधारित उद्योग स्थापित करने हेतु अपनी सहमति दी है। इनके साथ एम.ओ.यू प्रक्रियाधीन है। वनोपज आधारित उद्योगों में इमली, महुआ, टोरा, हर्रा, बहेड़ा, ला, एसेन्सियल आईल, मुनगा, कोदो कुटकी, रागी आग गुठली, काजू, भिलवा आदि के उद्योग लगाये जायेंगे। इन उद्योगों की बस्तर में लगने से यहाँ के ग्रामीणों को न केवल अतिरिक्त रोजगार प्राप्त होगा, बल्कि वनोपज की लगातार मांग बनी रहेगी। वनांचल से प्राप्त होने वाले वनोपज के अलावा इन उद्योगों के स्थापित होने से बस्तर अंचल के कृषक मुनगा, लेमन ग्रास, सतवर, पचौली, वेटीवर, सफेद मूसली, पिपली, अश्वगंधा जैसे जड़ी बूटियों की खेती भी कर सकेंगे। इससे उन्हें अन्य फसलों की तुलना में दुगनी आय प्राप्त होगी। इन फसलों से एसेन्सियल आईल, एरोमेटिक आईल एवं औषधि उत्पाद तैयार होंगे, जिसका देश के बाहर निर्यात की बड़ी संभावनाएं है।

Share with your Friends

Related Posts

86 comments

najlepszy sklep March 11, 2024 - 3:15 am

Wow, superb weblog layout! How lengthy have you been blogging for?
you make blogging glance easy. The overall glance of your site is magnificent, let alone the content!

You can see similar here najlepszy sklep

Reply
sklep internetowy March 14, 2024 - 11:48 am

I know this web page gives quality dependent content and additional data, is there
any other web site which gives such data
in quality? I saw similar here: Najlepszy sklep

Reply
dobry sklep March 14, 2024 - 6:10 pm

Greetings! Very helpful advice in this particular article!
It is the little changes that make the largest changes.

Many thanks for sharing! I saw similar here: Najlepszy sklep

Reply
ecommerce March 24, 2024 - 2:59 pm

Hey there! Do you know if they make any plugins to
help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m
not seeing very good gains. If you know of any please share.

Many thanks! You can read similar article here: E-commerce

Reply
Analytical Agency March 24, 2024 - 9:17 pm

It’s very interesting! If you need help, look here: ARA Agency

Reply
Backlink Building April 3, 2024 - 1:32 pm

Hey there! Do you know if they make any plugins to assist with Search
Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but
I’m not seeing very good success. If you know of any please share.

Cheers! I saw similar art here: GSA List

Reply
click May 29, 2024 - 9:53 pm

This post was incredibly informative and well-organized. I learned so much from reading it. Thank you for your hard work and dedication!rendingnicheblog

Reply
here June 3, 2024 - 5:10 pm

You consistently produce high-quality content that is both informative and enjoyable to read. This post was no exception. Keep it up!pulsepeak

Reply
central air unit installation June 5, 2024 - 3:25 pm

Thank you, I have recently been looking for details about this subject for ages and yours is the best I have found so far.

Reply
domestic aircon installation June 5, 2024 - 7:08 pm

You ought to be a part of a tournament for one of the highest quality blogs on-line. I am going to suggest this site!

Reply
corgi plumbers near me June 6, 2024 - 1:41 am

After examine a few of the blog posts on your website now, and I really like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site listing and will likely be checking again soon. Pls take a look at my web page as properly and let me know what you think.

Reply
gas safe engineer high wycombe June 6, 2024 - 12:18 pm

Thank you bothering to go over this valuable, I believe boldy about that not to mention appreciate mastering read more about this unique idea. Just in case prospects, while accomplish encounter, ever views modernizing ones web page by using in addition related information? This is very a good choice for everyone.

Reply
lpg gas engineer near me June 6, 2024 - 4:05 pm

Hi, i think that i saw you visited my web site so i came to “return the favor”.I am trying to find things to enhance my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

Reply
24 hour air conditioning service near me June 6, 2024 - 7:37 pm

i like Californication because of the pretty girls and the nice music that it imparts on the show,,

Reply
gas safe boiler register June 6, 2024 - 10:24 pm

Hi there! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any suggestions?

Reply
ac blower repair June 6, 2024 - 11:53 pm

Wonderful job right here. I seriously enjoyed what you had to say. Keep going because you undoubtedly bring a new voice to this subject. Not many people would say what youve said and still make it interesting. Properly, at least Im interested. Cant wait to see far more of this from you.

Reply
emergency heating engineer June 7, 2024 - 4:01 am

Nicely We surely enjoyed reading it. This particular suggestion provided by you is quite useful for correct preparing.

Reply
ac tune up June 7, 2024 - 4:15 am

I simply added your website to my favorite features. I really like reading your posts. Thanks!

Reply
commercial gas safe registered engineer June 7, 2024 - 11:13 am

I love reading your blog because it has very interesting topics.”-*:.

Reply
emergency air conditioner repair June 7, 2024 - 11:41 am

The wedding will likely to be the most remarkable festivals that you saw. You are going to surely intend to make it magnificent as it can be. Out of your ensemble for your special flower bouquets to the wine beverages for top mankind’s destroyed, everthing really should with fabulous organize.

Reply
Quiet air conditioning options June 7, 2024 - 3:23 pm

Youre so cool! I dont suppose Ive learn something like this before. So good to find somebody with some unique ideas on this subject. realy thank you for beginning this up. this website is something that is needed on the net, somebody with somewhat originality. helpful job for bringing something new to the internet!

Reply
gas boiler engineers in my area June 7, 2024 - 3:26 pm

One thing I’ve noticed is that there are plenty of fallacies regarding the banking companies intentions if talking about foreclosures. One fantasy in particular is the fact that the bank needs to have your house. The bank wants your money, not your house. They want the money they gave you having interest. Preventing the bank will undoubtedly draw some sort of foreclosed final result. Thanks for your post.

Reply
commercial gas safe June 7, 2024 - 7:40 pm

Hey, just looking around some blogs, seems a pretty nice platform you are using and the theme as well. I’m currently using WordPress for a few of my sites but looking to change one of them over to a platform similar to yours as a trial run. Anything in particular you would recommend about it? Have a nice Tuesday!

Reply
www.escaperoom.center June 8, 2024 - 11:38 am

Hi! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
I’m trying to get my site to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
If you know of any please share. Many thanks! I saw similar blog
here: All escape rooms

Reply
Central air conditioning setup June 8, 2024 - 3:45 pm

Thank you a lot for sharing this with all people you actually recognize what you’re speaking about! Bookmarked. Please additionally talk over with my web site =). We could have a hyperlink alternate arrangement among us!

Reply
gas engineer hastings June 8, 2024 - 4:14 pm

Youre so cool! I dont suppose Ive read anything similar to this before. So nice to discover somebody with original ideas on this subject. realy thanks for starting this up. this web site is a thing that is required on the net, somebody if we do originality. beneficial job for bringing something new to the internet!

Reply
air conditioner not working June 8, 2024 - 9:41 pm

i love to listen on audiobooks while travelling on a bus, i could learn a lot from it while travelling’

Reply
find a boiler engineer June 8, 2024 - 10:11 pm

Thank you for a wonderful in addition to informative post I truly appreciate all the effort that went into the creating.

Reply
Air conditioning maintenance plans June 9, 2024 - 12:46 pm

There are some intriguing points at some point in this post but I do not determine if they all center to heart. There is some validity but I will take hold opinion until I look into it further. Good article , thanks and then we want more! Added to FeedBurner also

Reply
gas certified engineer June 9, 2024 - 12:48 pm

i am very picky about baby toys, so i always choose the best ones.,

Reply
air conditioner fan repair June 9, 2024 - 10:10 pm

Vielen dank für den Artikel. daraus kann man sich einen guten Eindruck verschaffen Grüsse Meike

Reply
tiktok audio downloader June 10, 2024 - 1:34 am

Aw, this was an incredibly nice post. Finding the time and actual effort to generate a really good article… but what can I say… I put things off a lot and don’t manage to get anything done.

Reply
24 hour heating and air conditioning repair June 10, 2024 - 11:14 am

Woh I like your blog posts, saved to fav! .

Reply
vaillant ecotec pro 28 no power June 10, 2024 - 1:35 pm

spam blockers are always necessary because there are so many spam these days,.

Reply
Reyna June 11, 2024 - 3:27 pm

I have been surfing online greater than three hours today, but I by no means discovered any interesting article like yours. It’s lovely value sufficient for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you probably did, the web shall be much more helpful than ever before!

Reply
Emergency air conditioning installation June 11, 2024 - 6:13 pm

I’ll immediately snatch your rss feed as I can’t in finding your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you’ve any? Kindly let me recognise in order that I could subscribe. Thanks.

Reply
24 hour heating and air conditioning repair June 11, 2024 - 9:28 pm

Almost all I can say is, I’m not sure what to express! Except certainly, for the great tips which have been shared within this blog. I’ll think of a million fun approaches to read the articles or blog posts on this site. I’m sure I will finally take a step employing your tips on those things I could not have been able to address alone. You are so innovative to let me be one of those to profit from your valuable information. Please know how much I enjoy the whole thing.

Reply
heat pump repair June 12, 2024 - 10:58 am

This is a genuinely useful web site. Many thanks for sharing! I have fit your RSS feed into my blog.

Reply
hvac company June 12, 2024 - 6:11 pm

I’m delighted that I have noticed this weblog. Lastly something not a junk, which we undergo incredibly frequently. The web site is lovingly serviced and saved as much as date. So it must be, thanks for sharing this with us.

Reply
ac vent cleaning June 12, 2024 - 9:44 pm

Hey there, You have done a fantastic job. I will definitely digg it and personally suggest to my friends. I’m sure they’ll be benefited from this site.

Reply
Custom air conditioning solutions June 13, 2024 - 11:06 am

Wait a minute? Why is it only showing my views? :O

Reply
tubidy mp3 juice June 14, 2024 - 6:02 am

Hi there! I simply would like to offer you a huge thumbs up for the excellent information you’ve got right here on this post. I will be coming back to your blog for more soon.

Reply
Quiet air conditioning options June 14, 2024 - 10:52 am

Hi, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, would check this… IE still is the market leader and a big portion of people will miss your magnificent writing due to this problem.

Reply
air conditioner maintenance near me June 14, 2024 - 3:21 pm

Wanted to say this blog is quite good. I always want to hear something totally new about this because We have the same blog in my Country about this subject so this help´s me a lot. I did looking about the issue and located a large amount of blogs but nothing beats this. Thanks for sharing so much inside your blog..

Reply
Zoned air conditioning systems June 14, 2024 - 7:50 pm

You completed certain fine points there. I did a search on the matter and found most persons will have the same opinion with your blog.

Reply
after hours ac repair June 15, 2024 - 1:16 am

Can I simply say what a aid to find someone who actually knows what theyre speaking about on the internet. You definitely know how one can bring an issue to gentle and make it important. More individuals need to learn this and perceive this aspect of the story. I cant believe youre not more well-liked since you definitely have the gift.

Reply
mini split ac installation June 15, 2024 - 3:38 am

Along with having one of the best on screen fights of the year with Johnson,Vin Diesel gives a fantastic,real return-to-form performance as Dominic.

Reply
Air conditioning system design June 15, 2024 - 11:14 am

I like this post a lot. I will definitely be back. Hope that I will be able to read more insightful posts then. Will probably be sharing your knowledge with all of my associates!

Reply
air duct cleaning services June 15, 2024 - 4:21 pm

Great paintings! That is the kind of info that are meant to be shared across the internet. Disgrace on the seek for no longer positioning this put up higher! Come on over and consult with my site . Thanks =)

Reply
air conditioner not cooling June 15, 2024 - 7:41 pm

Excellent read, I simply passed this onto a colleague who has been conducting a little research on that. And the man actually bought me lunch because I discovered it for him smile So i want to rephrase that: Appreciate your lunch!

Reply
youtube audio converter June 16, 2024 - 1:04 am

After exploring a handful of the blog posts on your website, I really appreciate your technique of writing a blog. I added it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Please check out my web site as well and let me know what you think.

Reply
whole house air purification June 16, 2024 - 1:08 am

Generally i don’t post comments but this time I just want to say great job! XD

Reply
tubidy mp3 June 16, 2024 - 6:20 pm

I was able to find good advice from your blog articles.

Reply
heating and cooling services June 16, 2024 - 10:28 pm

Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is truly informative. I am gonna watch out for brussels. I’ll appreciate if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!

Reply
yt to mp3 converter -- June 17, 2024 - 8:33 am

An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a colleague who has been doing a little research on this. And he actually bought me dinner because I found it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this topic here on your internet site.

Reply
https://www.hoemel.de/installment-loans-online-direct-lender-2/cash-advance-fayetteville-nc-are-provided-because/ June 17, 2024 - 5:56 pm

Good blog you’ve got here.. It’s hard to find good quality writing like yours nowadays. I really appreciate people like you! Take care!!

Reply
media Marketing June 18, 2024 - 9:35 am

Hello! Do you know if they make any plugins to help with SEO?

I’m trying to get my site to rank for some targeted keywords but I’m not seeing
very good success. If you know of any please share. Appreciate it!
I saw similar blog here

Reply
buy aged domains June 19, 2024 - 1:22 pm

Hi! I simply want to offer you a huge thumbs up for your excellent information you’ve got here on this post. I am returning to your web site for more soon.

Reply
scaffolding for 20 ft ceiling June 19, 2024 - 2:27 pm

Well done! I appreciate your contribution to this matter. It has been insightful. my blog: horoscope love compatibility

Reply
phd scaffolding June 19, 2024 - 2:29 pm

I’d like to say “well done”! This is an excellent bit of material you have written. I am in agreement with you on many points. You have made me think.

Reply
lewis scaffolding June 19, 2024 - 5:59 pm

Thanks for your posting. I also believe that laptop computers have become more and more popular currently, and now are usually the only kind of computer utilized in a household. Simply because at the same time that they are becoming more and more reasonably priced, their computing power keeps growing to the point where these are as powerful as desktop computers from just a few in years past.

Reply
jlp scaffolding June 19, 2024 - 6:37 pm

I have beeing scouring the google for this information and simply needed to thank you for the post. BTW, simply off topic, how can I get a duplicate of this theme? – Thanks

Reply
millcroft scaffolding June 19, 2024 - 8:48 pm

If you are interested in imagine a alter in distinct llife, starting up usually the Los angeles Surgical procedures fat reduction method is a large movement in order to accomplishing which usually idea. lose belly fat

Reply
gravlock June 19, 2024 - 10:23 pm

There a few fascinating points on time in this posting but I don’t determine if I see they all center to heart. There exists some validity but Let me take hold opinion until I investigate it further. Very good article , thanks therefore we want more! Put into FeedBurner also

Reply
youtube to mp3 shark June 19, 2024 - 11:30 pm

Spot on with this write-up, I honestly feel this site needs a lot more attention. I’ll probably be returning to read more, thanks for the information.

Reply
adjustable base jack June 20, 2024 - 2:45 am

of the many video clips that i download, i always watch those that are very funny“

Reply
3 types of scaffolding June 20, 2024 - 5:18 am

Howdy! I simply would like to give a huge thumbs up for the good data you have here on this post. I will probably be coming again to your weblog for more soon.

Reply
temporary roof scaffolding June 20, 2024 - 8:12 am

I am curious to find out what blog system you happen to be utilizing? I’m having some minor security problems with my latest website and I would like to find something more risk-free. Do you have any solutions?

Reply
tubidy mp3 June 20, 2024 - 8:45 am

I was able to find good information from your content.

Reply
boss scaffold tower for sale June 20, 2024 - 12:25 pm

I do enjoy the way you have framed this specific difficulty plus it does supply me personally some fodder for consideration. Nevertheless, from what I have observed, I simply just wish when other feed-back stack on that folks continue to be on point and not start on a soap box involving some other news du jour. All the same, thank you for this superb piece and although I can not really go along with this in totality, I respect your perspective.

Reply
mini scaffold June 20, 2024 - 1:32 pm

I’ve been in the same situation before. It’s not as easy solution as you thought it could be, it is something that you’ll have to consider for yourself over a period of time.

Reply
scaffolding erectors June 20, 2024 - 3:57 pm

Can I recently say thats a relief to uncover somebody who really knows what theyre discussing on the internet. You definitely discover how to bring a challenge to light and earn it essential. The diet need to read this and understand this side on the story. I cant think youre not more popular as you certainly hold the gift.

Reply
seabro scaffolding June 20, 2024 - 5:34 pm

hi!,I like your writing very much! share we communicate more about your post on AOL? I need a specialist on this area to solve my problem. May be that’s you! Looking forward to see you.

Reply
safe scaff June 21, 2024 - 12:06 am

Great write-up, I am regular visitor of one’s blog, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a long time.

Reply
cjb scaffolding June 21, 2024 - 3:21 am

This is actually serious, You’re a particularly professional blogger. I have signed up with your feed furthermore watch for enjoying all of your incredible write-ups. In addition, I’ve got shared your webpage with our social networks.

Reply
peri up scaffolding June 21, 2024 - 12:10 pm

Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a book from our local library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such fantastic info being shared freely out there..

Reply
10 ft scaffolding June 21, 2024 - 3:30 pm

Awesome article , I’m going to spend more time researching this subject

Reply
rolling tower June 21, 2024 - 8:23 pm

You made some decent points there. I looked over the internet with the problem and found most individuals goes as well as along with your website.

Reply
6 ft scaffolding June 21, 2024 - 11:40 pm

My spouse and i have been so fortunate that Edward could finish up his survey because of the precious recommendations he came across out of the blog. It is now and again perplexing to just continually be releasing guides that some people could have been making money from. And we also take into account we now have the writer to thank for that. All the explanations you made, the easy website navigation, the friendships you will give support to engender – it is all impressive, and it’s really assisting our son and us imagine that the idea is entertaining, and that’s really important. Thank you for everything!

Reply
tubidy mp3 June 22, 2024 - 12:51 am

I needed to thank you for this excellent read!! I definitely enjoyed every bit of it. I’ve got you saved as a favorite to check out new things you post…

Reply
mason scaffolding June 22, 2024 - 1:14 pm

I just love to read new topics from you blog.:,”:-

Reply
pozycjonowanie abonamentowe June 22, 2024 - 3:04 pm

Doceniam skupienie się na zagrożeniach SEO i potrzebie ich usunięcia.

Reply
werner aluminum scaffolding June 22, 2024 - 4:31 pm

There are some fascinating points over time in this article but I do not know if them all center to heart. There may be some validity but I am going to take hold opinion until I take a look at it further. Excellent post , thanks therefore we want a lot more! Put into FeedBurner in addition

Reply
tubidy mp3 download June 22, 2024 - 5:13 pm

You need to take part in a contest for one of the highest quality sites on the internet. I will recommend this site!

Reply
home pl audyt seo June 22, 2024 - 6:12 pm

Ten blog odpowiedział na wiele moich pytań dotyczących SEO. Dzięki!

Reply
pozycjonowanie na magento June 23, 2024 - 2:07 pm

Dzięki za kompleksowy przewodnik po SEO. Bardzo pouczający!

Reply